Ajatuksia syömisestä

Havahduin jälleen siihen, että minun pitäisi miettiä tarkemmin, mitä ostan, milloin ostan ja miten usein ostan. Tänäänkin tein sen virheen, että kävin kaupassa nälkäisenä. Mukaan tarttui keksipaketti, sipsipussi, vegaanista juustoa ja tuorejuustoa, hernetempeä ja tomaattikastiketta. Lisäksi ostin huomisen eväiksi vegaanijogurttia ja pari eväspatukkaa. Nyt olen syönyt pastaa tomaatti-tempe-juustokastikkeen kanssa ja jälkiruoaksi sipsejä ja keksejä. Ei ihan sitä, mitä ravitsemusterapeutti suosittelisi. Ja epäilemättä myös enemmän kuin ravitsemusterapeutti suosittelisi.

Teoriassa yritän panostaa siihen, että söisin aamuisin kunnolla, mutta kun kaupasta kantaa kotiin tuollaista ruokaa, on vaikea toteuttaa ”järkevää” syömistä. Pitäisi muistaa, että jos kauppaan menee nälkäisenä, mukana täytyy olla lista.

Kauppalistan kirjoittaminen auttaa minua miettimään, tarvitsenko ihan tosissani sekä keksejä että sipsejä. Listan lukeminen auttaa tajuamaan, että hei, tässähän ei ole mitään vihannesosastolta, sieltäkin voisi ostaa jotain.

Aikoinaan, kun kävin ravitsemusterapeutilla, teimme pienen listan tavoitteista. Se kuului seuraavasti:

  1. Aamupala joka aamu ennen kello kymmentä.
  2. Ostoslistan suunnittelu (muista palkokasvit, tofu, muut soijavalmisteet ym.).
  3. Ruoan valmistaminen viikonloppuisin, pakastimen hyödyntäminen.

Välillä olen jaksanut yrittää pyrkiä näihin tavoitteisiin, välillä en. Aamupalan syöminen olisi helpompaa, jos minulla olisi sopivia aamupalaruokia. Ostoslistan suunnittelu olisi hyödyllistä, mutta muistan sen useimmiten vasta jälkikäteen. Pakastimen hyödyntäminen ei sekään ole oikein onnistunut.

Kyse ei mielestäni ja ymmärtääkseni ole varsinaisesti tiedon puutteesta. Ongelma on pikemminkin se, etten osaa tai jaksa tai halua tai muista soveltaa tietoani käytäntöön. Tarvitsisin jonkun, joka istuisi olkapäällä ja neuvoisi päivän mittaan, miten minun kannattaisi toimia. Mistäs sellaisen olallaistujan löytäisi?

Loppuun vielä TV-vinkki: Areenassa on katsottavissa Kauneuskupla-dokumenttisarjan ensimmäinen osa.

Mainokset

Posted on elokuu 13, 2013, in yleinen and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 2 kommenttia.

  1. Oletko miettinyt, mikä sinua motivoi noihin tavoitteisiin pääsemisessä? Luulen, että me kaikki ottaisimme ilomielin jonkun olkapäällä istuvan koutsin ohjailemaan tekemisiä, mutta useimpien tulee vain opetella olemaan oma koutsinsa..

    Ja pitäisikö tavoitteet jakaa pieniin välitavoitteisiin? Pohdit, että sopivia aamupalaruokia ei ole. Eli mitä jos ottaisit tavoitteeksi vaikka tämän kuun aikana etsiä itsellesi kolme sopivaa aamupalaruokaa? Ja jos ostoslistaa ei muista tehdä, niin kännykkään muistutus johonkin kohtaan iltaa, että tee ostoslista. Ja sitä ei sitten torkuteta ;).

    Pakastimen hyödyntämisessä en osaa neuvoa, kun itsekin saan sitä niin harvoin hyödynnettyä. Nyt tosin asetin itselleni kiellon ostaa leipää kaupasta ennen kuin pakastimesta on leivät syöty; sinne oli kerääntynyt turhan monta nyssykkää vuoden alusta. Välillä saan aikaiseksi viikonloppuisin tehtyä pari eri ruokaa, ja pakastan niitä sitten. On ihanaa lähteä töihin, kun voi vaan napata keittopurkin mukaansa pakastimesta, eikä tarvitse sen kummemmin pohtia eväitä.

    • Vaikkei olalla istuvaa koutsia olekaan, niin onneksi minulla on teidät blogikoutsit 😉 Sinullakin on jälleen hyviä ja järkeenkäyvän kuuloisia ideoita, varsinkin mitä noihin välitavoitteisiin tulee. Konkretia olisi varmaan poikaa; suunnitelmia voisi olla helpompi toteuttaa, jos ne olisivat juuri tyyliin ”osta kaupasta jogurttia ja leipää aamuksi” kuin ”syö fiksummin”.

      Osa ongelmaa voi olla, että listan asiat ovat sellaisia, joita minun mielestäni pitäisi tehdä, eivätkä sellaisia, joita itse henkilökohtaisesti haluaisin tehdä. Tiedostan, että listan asiat luultavasti parantaisivat vointiani pidemmän päälle, mutta ruoasta on jotenkin tullut tietynlainen ”turva”, ja kaikki syömiseen liittyvät muutokset ovat haastavia. (Kun tähän lisätään vielä laihtumisen pelko, niin sopassa alkaa olla jo aika lailla sattumia.)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: