Lihavuushistoriani

Olen aina mieltänyt itseni lihavaksi. Olen ollut pihan lapsista lihavin, koulussa luokkani lihavin, harrastuksissa ryhmäni lihavin, suvussa serkuista lihavin. Minua on kiusattu painoni takia ja lihavuudestani on huomauteltu niin pitkään kuin muistan. Näin siitä huolimatta, että vanhoja valokuvia katsellessani huomaan, etten nuorempana ollut lähellekään niin lihava kuin olen nyt (tai mitä mielestäni olin silloin).

En itse muista tätä, mutta kuulemma painoni alkoi nousta merkittävästi noin 12-vuotiaana. Jälkikäteen tunnistan sille joitakin syitä. Minulla ei ollut enää ystäviä, joiden kanssa pelata pistettä, kirkonrottaa tai muitakaan leikkejä ja pelejä, joihin liittyi juoksemista ja liikkumista. Toinen syy on luultavasti, että rupesin niihin aikoihin kasvissyöjäksi (siis lakto-ovo-vegetaristiksi) ja söin aika epäterveellisiä ruokia niin koulussa kuin kotonakin. Kolmanneksi syyksi veikkaisin sitä, että koulun liikuntatunneilla kokemani nöyryytykset alkoivat värittää vahvasti sitä, miten ylipäänsä koin liikunnan ja liikkumisen.

Ajauduin noidankehään. Inhosin liikkumista, koska tunsin olevani lihava, ja lihoin, koska en liikkunut. Nyt yritän muuttaa suhtautumistani liikuntaan, ja osittain myös suhtautumista itseeni. Toivon kovasti, että löytäisin sellaisen lajin, jota voisin harrastaa lihavuudestani huolimatta. Uskon, että jokin lempeä laji voisi auttaa minua voimaan paremmin. Mutta palatkaamme vielä hetkeksi menneeseen.

Yläasteen ja lukion aikana koin itseni ja vartaloni äärimmäisen vastenmieliseksi. Kuljin rumissa rytkyissä ja mielestäni oli ihan uskomattoman inhottavaa, että ihmisellä on pakko olla keho. Tähän liittyivät varmasti myös murrosiän aiheuttamat muutokset vartalossani. Se oli todella vaikeaa aikaa.

Ensimmäisenä opiskeluvuotenani sairastuin masennukseen ja laihduin paljon. Sen jälkeen olen lihonut ja laihtunut erinäisiä kiloja. Ja nyt olen sitten tässä, lihavana aikuisena.

Posted on huhtikuu 17, 2013, in yleinen and tagged , , . Bookmark the permalink. 1 kommentti.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

